Developing Lexical Competence in Teaching French as a Foreign Language

Developing Lexical Competence in Teaching French as a Foreign Language

Le développement de la compétence lexicale dans un parcours didactique de français langue étrangère

Dezvoltarea competenţei lexicale în parcursul didactic al limbii franceze ca limbă străină

Sviluppo della competenza lessicale in un percorso didattico di Lingua Francese

Paola Appetito

Università di Roma Tor Vergata

e-mail: paola.appetito@uniroma2.it

Abstract

In this article, we propose a curriculum that seeks to develop lexical competence in learners of French as a foreign language, in the context of Italian schools. Our goal is to show how the practical application of the lexical approach, as well as the use of appropriate strategies and dictionaries in a language class, can favour both the acquisition of lexical competence, as a component of communication competence, and learners’ autonomy.

Résumé

Dans le présent article nous proposons un parcours didactique visant à développer la compétence lexicale des apprenants de français langue étrangère dans un contexte scolaire italien. Notre objectif est de montrer comment la mise en pratique de l’approche lexicale, l’utilisation de stratégies adéquates et des dictionnaires en classe de langue peuvent favoriser aussi bien l’acquisition de la compétence lexicale, conçue comme l’une des composantes de la compétence communicative, que l’autonomie des apprenants.

Rezumat

În acest articol, propunem un parcurs lingvistic care vizează dezvoltarea competenţei lexicale în limba franceză ca limbă străină, într-un context şcolar italian. Obiectivul nostru este să ilustrăm modul în care punerea în practică a abordării lexicale, utilizarea unor strategii adecvate şi a dicţionarelor la orele de limbi străine pot favoriza atât însuşirea competenţei lexicale, concepută ca una din componentele competenţei de comunicare, cât şi autonomia cursanţilor.

Read more