The Cultural Implications of Negotiation with Italian Enterprises: A Humanistic Education of Elites
Les implications culturelles dans la négociation avec les entreprises italiennes: une formation humaniste des élites
Implicaţiile culturale în negocierea cu întreprinderile italiene: o formare umanistă a elitelor
Louis BEGIONI
CAER EA 854, Aix-Marseille Université
E-mail : begionilo@voila.fr
Abstract
In this paper, we propose a reflection on the fundamental differences in the behavior of
French and Italian entrepreneurs. The paper focuses on the typically humanistic education of
Italian elites who go through a conventional school where the teaching of Latin, Greek, philosophy
and art history usually is crucial. On the contrary, in France, the best students are the ones who go
through a mainly scientific education in highschool. It has to be observed that school education
based on classical studies has intercultural consequences on the economic behavior and, in
particular, in the field of trade negotiations.
Résumé
Dans cet article, nous proposons une réflexion sur les différences fondamentales des
comportements des chefs d’entreprise français et italiens. Il met l’accent sur la formation
humaniste des élites italiennes qui passent par un lycée de type classique où les enseignements du
latin, du grec, de la philosophie et de l’histoire de l’art dominent alors qu’en France, les meilleurs
élèves passent par le moule scientifique. Cette formation initiale classique a des conséquences
interculturelles sur les comportements économiques en particulier dans le domaine de la
négociation commerciale.
Rezumat
Propunem, în acest articol, o reflecţie asupra diferenţelor fundamentale dintre
comportamentele directorilor de întreprinderi francezi şi italieni. Accentul este plasat pe formarea
umanistă a elitelor italiene, care urmează cursurile unui liceu de tip clasic, în care domină
învăţarea limbii latine, a limbii greceşti, a filosofiei şi a istoriei artei, în timp ce în Franţa, cei mai
buni elevi urmează o formare ştiinţifică. Această formare iniţială clasică are consecinţe
interculturale asupra comportamentelor economice, mai ales în domeniul negocierii comerciale.
Key-words: Italy contemporary civilization and Italian society, the business world, interculturality
Mots-clés: Italie contemporaine, civilisation et société italienne, monde de l’entreprise,
interculturalité
Cuvinte cheie: Italia contemporană, civilizaţie şi societate italiană, lumea afacerilor,
interculturalitate