CAPITOL I. ROMANCE CULTURES – ROMANIAN CULTURE /
CULTURES ROMANES – CULTURE ROUMAINE /
CULTURI ROMANICE – CULTURĂ ROMÂNEASCĂ
Sophie SAFFI, Béatrice CHARLET-MESDJIAN 21
De-flexion, animation and spatiality from latin to french and italian
Deflessione, animazione e spazialità dal latino al francese e italiano
De-flexie, animație și spațiu din latină în franceză și italiană
Luciana T. SOLIMAN 33
Future and anticipation
Futur et anticipation
Viitor și anticipare
Maria Marietta GAVRA 41
About migration and the identity searches of the romanians from Pesta
Despre migraţie şi căutările identitare ale aromânilor din Pesta
Șerban AXINTE 49
The theme of provisionality in Gabriela Adameșteanu’s literary work
Tema provizoratului în opera Gabrielei Adameșteanu
Graţiela BENGA 57
Identity and alterity. Zoomorphic emblems in contemporary poetical imaginary
Identité et alterité. Des emblèmes zomorphes dans l’imaginaire poétique contemporain
Identitate şi alteritate. Embleme zoomorfe în imaginarul poetic contemporan
Raluca BOCA 67
Premises of the volume One hundred and one poems by Tudor Arghezi
Prémisses pour levolume Cent un poèmes par Tudor Arghezi
Premisele volumului Una sută una poeme de Tudor Arghezi
Oksana Svyezhentseva 71
Features of solving the Transylvanian issue in the middle of the 1940th
Les caracteristique de la solution du problème Transyvanienne au milieu des années 1940
Caracteristici ale rezolvării problemei transilvănene la mijlocul anilor 1940
Alexandru OLTEAN-CÎMPEAN 79
The monsters of Kurt Vonnegut’s Cat’s cradle
Les monstres du roman Cat’s cradle par Kurt Vonnegut
Monștrii din romanul Cat’s cradle de Kurt Vonnegut
Aurelia-Nicoleta PETRE 91
The specific properties of proverbs in relation to other paremiological statements
Les proprétés intrinseques du proverbe par rapport aux autres formules sententieuses
Proprietatile intrinsece ale proverbului în raport cu celelalte formule sentenţioase
Remina SIMA 95
Public spaces in the modern romanian novel
Spații publice în romanul românesc modern
Gabriela VASILESCU 101
The meaning of Beauty as a mark of the entire culture
Le sens de la beauté comme repère de l’ensemble culture
Sensul Frumosului ca reper al întregii culturii
Constantin-Georgel STOICA 107
The correlation between the vision of the teacher-author and how the student relates to the
interpretation of the literary text through the interrogative structures of written didactic discourse
La corrélation entre la vision du professeur-auteur et la manière dont l’élève se rapporte
à l’interprétation du texte littéraire par l’intermédiaire des structures interrogatives du discours didactique écrit
Corelarea dintre viziunea profesorului-autor și maniera în care elevul se raportează
la interpretarea textului literar prin intermediul structurilor interogative ale discursului didactic scris