IDENTITATE, ATITUDINI LINGVISTICE ŞI MOTIVAŢIE: O PROVOCARE PENTRU EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ

IDENTITY, LANGUAGE ATTITUDES AND MOTIVATION:
A CHALLENGE TO INTERCULTURAL EDUCATION

IDENTITE, ATTITUDES LINGUISTIQUES ET MOTIVATION : UN DEFI
POUR L’EDUCATION INTERCULTURELLE

IDENTIDAD, ACTITUDES LINGÜÍSTICAS Y MOTIVACIÓN: UN RETO A
LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL

IDENTITATE, ATITUDINI LINGVISTICE ŞI MOTIVAŢIE: O
PROVOCARE PENTRU EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ

 

Abstract
This article aims to present the theoretical considerations on the close relationship between the concepts of identity, language attitudes and motivation of the speakers who are in contact with two or more languages and who use them in various contexts. These concepts will help us better understand the intercultural education, a phenomenon to which we are exposed in the globalized world we live in. The mixing of linguistic codes and the switching of languages make us reflect on the importance of preserving one’s own mother tongue and culture within contexts of language displacement, and reaffirm our conviction that it is necessary to fight for intercultural education, for “the excellence that nests in humans” (Benedetti, 2000), which gives us diversity.

Résumé
Cet article vise à présenter les considérations théoriques sur la relation étroite entre les concepts d’identité, les attitudes linguistiques et la motivation des parleurs qui sont en contact avec deux ou plusieurs langues et qui les utilisent dans différents contextes. Ces concepts nous aideront à mieux comprendre l’éducation interculturelle, un phénomène auquel nous sommes exposés dans le monde globalisé dans lequel nous vivons. Le mélange des codes linguistiques et l’alternance des langues nous font réfléchir sur l’importance de préserver la langue maternelle et la culture dans des contextes du déplacement de langues, et réaffirment notre conviction qu’il est nécessaire de lutter pour l’éducation interculturelle, pour « l’excellence qui niche dans les humains » (Benedetti, 2000), qui nous donne la diversité.

Resumen
El presente artículo se propone exponer las consideraciones teóricas sobre la relación estrecha entre los conceptos de identidad, actitudes lingüísticas y motivación de los hablantes que están en contacto con dos o más lenguas y que las usan en varios contextos. Dichos conceptos nos ayudarán a entender mejor la educación intercultural, fenómeno al que estamos expuestos en el mundo globalizado en el que vivimos. La mezcla de códigos lingüísticos y la alternancia de lenguas nos hacen reflexionar sobre la importancia de preservar la lengua materna y la propia cultura en contextos de desplazamiento lingüístico y nos reafirman en el convencimiento de la necesidad de luchar por una educación intercultural, por «la excelencia que anida en los seres humanos» (Benedetti, 2000) que nos aporta la diversidad.

Rezumat
Lucrarea de faţă îşi propune să prezinte consideraţiile teoretice privind legătura strânsă dintre identitate, atitudini lingvistice şi motivaţie în cazul vorbitorilor care intră în contact cu două sau mai multe limbi şi pe care le folosesc în contexte diferite. Respectivele concepte ne vor ajuta să înţelegem mai bine educaţia interculturală, fenomen la care suntem expuşi în lumea globalizată în care trăim. Amestecul de coduri lingvistice şi alternanţa limbilor ne fac să reflectăm asupra importanţei de a prezerva limba maternă şi cultura proprie în contexte de dislocare lingvistică şi ne întăresc convingerea că este necesar să luptăm pentru o educaţie interculturală, pentru „excelenţa care sălăşluieşte în oameni” (Benedetti, 2000) şi care naşte diversitate.

Keywords: identity, linguistic attitudes, motivation, intercultural education, linguistic switching.

Mots clés: identité, attitudes linguistiques, motivation, éducation interculturelle, alternance linguistique.

Palabras clave:identidad, actitudes lingüísticas, motivación, educación intercultural, alternancia lingüística

Cuvinte cheie:identitate, atitudini lingvistice, motivaţie, educaţie interculturală, alternanţă lingvistică

Read more