Henry James – Modern Theoretician of Narration
Henry James – théoricien moderne de la narration
Henry James – teoretician modern al naraţiunii
Alexandra – Denisa Igna,
Universitatea din Oradea,
E-mail: den_igna@yahoo.com
Abstract
Henry James, properly named world writer, was one of the first modern novelists, with an exigent writing conscience. The American writer subverted the prejudgement of the omniscient author in favour of the narration which is centred on the characters’ point of view, thus modernising the novel before V. Woolf, Huxley, Thomas Mann, or in our case Camil Petrescu and G. Călinescu. Some bio-bibliographical information familiarises the reader with the life and work of this writer. The larger part of the article is dedicated to a case study of the novel with the metaphorical title: The Figure in the Carpet, where Henry James tries to illustrate in an artistic manner his conception regarding the profundity and ineffability of the literary creation. The conclusion which the author reaches, alternating the familiar plan of the relationship between a married couple with the esthetical plan, is that the relationship between writer and his work represents an act of fully intimacy, just like a ceremony that takes place in the wedding night.
Résumé
Henry James, appelé à juste titre écrivain du monde, a été l’un des premiers romanciers modernes, ayant une exigeante conscience de l’écriture. L’écrivain américain a sapé le préjugé de l’auteur omniscient en faveur de la narration centrée sur le point de vue des personnages, modernisant de la sorte le roman avant Proust, V. Woolf, Huxley, Thomas Mann, ou, quant à chez nous, Camil Petrescu et G. Călinescu. Quelques données bibliographiques familiarisent ici le lecteur avec la vie et l’œuvre de l’écrivain. La majeure partie de l’article est dédiée à une étude de cas de ce récit au titre métaphorique, Le Dessin du tapis, où Henry James tente d’illustrer, en une forme artistique, sa conception relative à la profondeur et à l’ineffable de la création littéraire. La conclusion qu’obtient l’auteur, en alternant souvent plan familial de la relation entre époux et plan esthétique, est que la relation écrivain-œuvre représente un acte d’entière intimité, comme en un cérémonial de nuit de noce.
Rezumat
Henry James, pe bune dreptate numit scriitor al lumii, a fost unul dintre primii romancieri moderni, cu o exigentă conştiinţă a scrisului. Scriitorul american a subminat prejudecata autorului omniscient în favoarea naraţiunii centrate pe punctul de vedere al personajelor, modernizând astfel romanul înaintea lui Proust, V. Woolf, Huxley, Thomas Mann iar de la noi Camil Petrescu şi G. Călinescu. Câteva date biobibliografice îl familiarizează pe cititor cu viaţa şi opera acestui scriitor. Cea mai mare parte a articolului e consacrată unui studiu de caz al nuvelei cu titlul metaforic, Desenul din covor, prin care Henry James încearcă să ilustreze, într-o formă artistică, concepţia sa privind profunzimea şi inefabilul creaţiei literare. Concluzia la care se ajunge, alternând mereu planul familial al relaţiei între soţi, cu planul estetic, este că relaţia scriitor-operă reprezintă un act de intimitate deplină ca într-un ceremonial din noaptea nunţii.
Key words: narration, point of view, denotation, connotation, meaning, significance.
Mots clés: narration, point de vue, dénotation, connotation, acception, sens
Cuvinte cheie: naraţiune, punct de vedere, denotaţie, conotaţie, înţeles, sens.